De zomervakantie komt er weer aan. Dat betekent voor veel bedrijven drukte tot aan de bouwvak. Ook op de marketingafdeling moet er dan nog even flink geschakeld worden om alles voor de vakantieperiode goed voorbereid te hebben. Het halen van de deadlines kan voor veel stress zorgen, iets wat je nu net niet kan gebruiken omdat je voor je vakantie ook nog van alles moet regelen. Een goede contentkalender maken is een must voor iedere content marketeer. En niet alleen in de vakantieperiodes, maar door het hele jaar heen.

De contentkalender geeft focus en inzicht in wat er moet gebeuren om op het juiste moment op een passende manier met je doelgroepen te communiceren. Aan de hand van de customer journey weet je wanneer je welk medium in kan zetten. Nu is het zaak om daar de juiste content (tekst en beeld) in te verwerken. In de contentkalender geef je dit overzichtelijk weer.

Wat is nu de juiste content?

De juiste content geeft antwoord op de vragen die je doelgroep in dat specifieke stadium van de customer lifecycle heeft. In de awareness fase wil hij bijvoorbeeld weten wie er allemaal aanbieders zijn van het door hem gezochte product of dienst. Maar iemand die al in de selection fase zit heeft zich al goed ingelezen in de relevante producten/diensten en de verschillende aanbieders. Hij is al overtuigd dat het product of de dienst hem gaat helpen. In deze fase is hij meer op zoek naar “een klik” of een “goed gevoel” met een aanbieder. In deze fase moet je dus inspelen op die wens. De één heeft die klik door een hele persoonlijke benadering en een ander heeft die klik weer door een totale ontzorging. Het is dus zaak te weten wat er in het hoofd van je doelgroep speelt. In een volgende blog ga ik hier dieper op in.

Inhaakmomenten

Naast dat je moet weten wat er in het hoofd van je doelgroep speelt, is het ook raadzaam om branchespecifieke trends en ontwikkelingen mee te nemen. Ter inspiratie kun je gebruik maken van bestaande inhaakkalenders, echter zijn dat vaak de wat algemenere trends waar je op in kan haken. Waardevoller zijn de trendrapporten die veel brancheorganisaties uitbrengen, de kennispartner van de vrijetijdssector (NRITmedia) is daar een bekende. Maar ook steeds meer banken houden overzicht van trends en ontwikkelingen per sector bij. Hieronder een aantal handige links naar trendrapporten en inhaakkalenders:

Banken

Rabobank cijfers en trends voor bedrijven

ABN Amro cijfers en trends voor bedrijven

ING cijfers en trends voor bedrijven

Brancheverenigingen

Horeca cijfers en trends

MVO Nederland cijfers en trends

Food sector cijfers en trends

Human Resources cijfers en trends

Retail cijfers en trends

Inhaakkalenders

Inhaakkalender algemeen #1

Inhaakkalender algemeen #2

Inhaakkalender Zorgsector

Inhaakkalender Bouwsector